Tuesday, September 8, 2015

Surah Al-Ankabut (ayat 2) Kuliah 3- Bala', Ibtila'

1.0] Ujian-ujian dari segi bentuk dan bukan dari segi konsep atau tujuan ialah seperti Al-Bala' Ad-Dunyawiyyah, ujian dunia, perkara-perkara duniawi yang menimpa kita yang kita tidak suka berlaku keatas diri kita, seperti banjir, kemarau, jerebu dan lain-lain. Itu adalah mengikut masyiatullah apa yang Allah kehendaki berlaku dan adalah iradat kauniyah (kejadian yang berkaitan dengan alam). Manakala Al-Ibtilaa' ialah bala' yang ada kaitan dengan urusan agama dan ini adalah ujian yang paling berat.

2.0] Kita punya pilihan untuk melanggar perintah Allah tetapi kita memilih untuk mengikutinya. Rujuk surah Al-Baqarah ayat124;



Terdapat kalimah ibtala- yabtali (ujian). Ujian Nabi Ibrahim as yang berupa perintah dan larangan dan dia berjaya menghadapinya.

3.0] Ibtilaa' ialah ujian dalam hal agama yang paling susah untuk dihadapi dan tiada ujian ibtilaa' ketika kecil, ketika tidur atau ketika hilang akal. Allah menyuruh kita banyak bersabar apabila diuji dengan ibtilaa'. Contoh jika barang hilang, itu ujian bala', itu hanya ujian dunia yang ringan berbanding dengan ibtilaa'.

4.0] Fitnah ialah ujian yang lebih meluas merangkumi musibah yang berkaitan duniawi dan ukhrawi. Ia bukan sahaja perkara-perkara yang kita benci tetapi juga benda-benda yang kita suka seperti harta, anak-anak dan sebagainya.

5.0] Rujuk surah At-Taghaabun ayat15 yang bermaksud, "Sesungguhnya harta-harta kamu dan anak-anak kamu adalah cubaan. Dan disisi Allah pahala  yang besar". Kita harus bersabar dan tidak cepat mengalah dalam menghadapi ujian fitnah kerana ganjarannya sangat besar disisi Allah.

6.0] Sheikh Sha'rawi dalam Tafsir Al-Khawatir (beliau meninggal pada tahun 1418 H) menyatakan bahawa anak-anak adalah samada menjadi fitnah atau qurrata 'a'yun bagi ibubapa. Oleh itu hendaklah berusaha mengasuh anak untuk menghasilkan qurrata 'a'yun (penenang mata, hati). Rujuk surah Al-Furqan ayat 74, yang bermaksud; Dan orang-orang yang berkata, "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa". Ciri-ciri 'ibaadur Rahman dalam surah Al-Furqan ayat 70 sehingga 76.

7.0] Allah beri kepada kita anak dalam keadaan fitrah yang mana terpulang kepada kita untuk membentuknya menjadi fitnah atau qurrata 'a'yun. Kewajipan kita ialah untuk memastikan kita menyerahkan balik anak-anak kita dalam keadaan bersih. Kecuaian kita dalam mendidik anak-anak boleh menyebabkan kita mendapat dosa besar. Tetapi sekiranya kita telah mendidik atau menasihati anak-anak kita dengan baik, kita terlepas daripada dosa. Hatta anak-anak nabi tidak terlepas dari fitnah. 

8.0] Cerita Nabi Sulaiman dalam surah Sad ayat 32 hingga 34;




Ini ialah contoh ujian berupa bala'. Nabi Sulaiman suka berlumba kuda, lalu dia (Sulaiman) berkata, "Sesungguhnya aku sangat menyukai yang lebih baik dari mengingat Tuhanku",sehingga ia terlindung dengan dinding (tiada terlihat lagi), hilang kekuasaan lantaran mendapat fitnah yang bersifat bala'. Bacalah cerita Nabi Sulaiman selanjutnya.



No comments:

Post a Comment