Tuesday, September 29, 2015

Surah Al-Ankabut (ayat 3) Kuliah 4- Asy-Syubahat, Asy-Syahawat

1.0] Surah Al-Ankabut ayat 3;


Perkara yang berkaitan dengan akidah yang harus diyakini sepenuhnya yakni Allah Mengetahui sesuatu sebelum atau sedang atau selepas ia berlaku.

2.0] Daripada Imam Al-Baghowi dalam Tafsir Ihya Ut-Thurasi, juga Imam At-Thabari (para mufasir), mereka berpendapat bahawa sebelum Allah cipta segala sesuatu, Allah telah tahu siapa calon neraka atau syurga. Allah 'alima (mengetahui) perkara maujud juga yang ma'duum. Allah ra aa (melihat) perkara maujud yang telah berlaku, sesuatu yang nyata, sesuatu yang sedang berlaku, sesuatu yang sebelum atau selepas berlaku.

3.0] Rujuk surah Al-Baqarah ayat143;



Ayat ini ialah tentang perubahan arah Qiblat. Penggunaan kalimah 'alama- lina'lama ialah untuk memberitahu pengetahuan Allah yang lebih meluas.

4.0] Daripada Muhamad Ibn Abdul Wahab dalam kitab Al-Usul Ath -Thalatha, "Sesungguhnya Allah Menghitung atau Menghisab hamba-Nya berdasarkan amal mereka dan tidak berdasarkan atas Ilmu Allah terhadap mereka.

[nota: Al-Usul Al-Thalatha [The Three Fundamental Principal], sila Goole dan baca].

5.0] Fatana iaitu ujian, menurut Ibnu Qayyim Al-Jawziyah dalam kitab tentang fitnah bahawa Al-Fitnah terbahagi kepada dua iaitu Asy-Syubahat (fitnah besar) dan Asy-Syahawat (keinginan). Asy-Syubahat akan menyebabkan lemah dan gelap pandangan matahati, kurang ilmu, banyak sifat mazmumah dan menjadi punca atau akibatnya menjadi kafir, munafik dan lain-lain. Manakala Asy-Syahawat akan menyebabkan hawa nafsu berkehendak atau cinta dunia yang menjadi punca dan akibatnya jadi kafir, fasik dan lain-lain.

6.0] Rujuk surah At-Taubah ayat 69;




Ayat yang memberi contoh fitnah syahawat dan syubahat yang menyebabkan amalan  menjadi sia-sia dan menjadi orang yang rugi. Untuk menjauhi fitnah syahawat hendaklah kawal hawa nafsu dan untuk kawal fitnah syubahat, janganlah gelap mata hati dan carilah ilmu yang bermanafaaat.

No comments:

Post a Comment