Tuesday, October 20, 2015

Surah Al-Ankabut (ayat 6) Kuliah 7- Jaahada, Al-Ghaniyyun

1.0] Surah Al-Ankabut ayat 6;



2.0] Jaahada, penambahaan huruf alif pada jim, membawa dua makna:

i) Musyaarakah- Jihad tidak boleh dilakukan seorang diri, mesti ada lawannya. Kita melawan hawa nafsu kita, untuk mengalahkan hawa nafsu kita sendiri. Ada objek dan subjek. Musyaarakah menunjukkan keadaan saling dan mubaalaghah (bersangatan). Tiada jihad jika tiada nafsu.

ii) Mubaalaghoh- Jihad tidak boleh dilakukan dengan setengah hati. Musuh atau nafsu mesti dilawan dengan sepenuh hati. Jangan sia-siakan kemampuan sekecil mana pun. Musuh dan medan yang paling bahaya ialah nafsu kita sendiri.

3.0] Nafsun Bashariyah- Bukan untuk dibunuh tetapi untuk dikuasai dan diarahkan kepada kebaikan. Jika dapat menahan keinginan jahat semata-mata kerana Allah, insyaa Allah syurga jaminannya.

4.0]  Rujuk surah An-Naaziat ayat 40 dan 41;





Yang bermaksud, "Bagi orang-orang yang takut akan kebesaran Tuhannya dan menahan diri daripada (keinginan) hawa nafsunya. Maka syurgalah tempat tinggalnya".

5.0]  Jika beramal bukan sebab Allah maka jatuh syirik atau riak. Oleh itu buat amal dan tinggalkan kejahatan, semua mesti dilakukan kerana Allah semata-mata.

6.0] Rujuk surah Al-Israa' ayat 7;




Yang bermaksud, 'Jika kamu berbuat baik (bermakna) kamu membuat kebaikan untuk diri kamu sendiri. Dan jika kamu membuat kejahatan, maka (akibatnya) itu adalah untuk dirimu sendiri.....".

7.0]  Rujuk surah Fussilat ayat 46;



8.0] Segala ciptaan Allah adalah untuk kepentingan manusia. Allah tidak perlukan apa-apa untuk dirinya kerana Dia Maha Mencukupi (Al-Ghaniyyun).

9.0] Al-Ghaniyyun mempunyai 5 makna didalam Al-Quran;.

i) 'Adamul-haajat- Dia tidak berhajat kepada yang lain, bahkan yang lain semua berhajat kepada-Nya. Dalilnya ialah surah Al-Ankabut ayat 6 diatas.

ii) Qillatul-haajat- Ada hajat tetapi kurang perlu kepadanya. Rujuk surah Ad-Dhuha ayat 8;



Tentang sifat Nabi saw yang kurang berhajat dan merasa cukup. Nabi saw kurang keperluan duniawi kerana beliau telah merasa mencukupi. Hanya Allah sahaja yang kaya Ghoniy, manusia tidak boleh ada sifat ini. Manusia yang kaya disebut dzumaali dan hanya boleh qillatul haajat.

iii) Kathratul ghanayaat- Banyak sumber pendapatan. Rujuk surah An-Nisaa' ayat 6,


Tentang urusan harta anak yatim yang kaya ghoniyyan. Jika orang yang menguruskan harta anak yatim itu banyak sumber pendapatan, maka janganlah meminta upah dan janganlah mengambil sedikit pun harta anak yatim itu yang diurusnya itu. Haruslah ada sifat iffah tahan diri dari mengambil. Moga diberkati.



No comments:

Post a Comment